Senaste träningarna

Det har blivit mycket träning senaste tiden men det är verkligen välbehövligt! Vanlig träning i tisdags, utställningsträning i onsdags och vanlig träning torsdag igen. 

Den här gången på utställningsträningen fokuserade han MYCKET bättre på mig och så fort han tappade fokus sa jag bara "titta" igen så var hans blick tillbaka. Han stod upp nästan hela tiden utan att sätta sig trots att han tyckte det var mycket tråkigt. Förra gången gjorde vi mer grejer som att gå med fokus huller om buller, gå mellan alla hundar osv. Den här gången stod vi mest rakt upp och ner och som lapphund är det ju sååååå tråkigt när det inte händer grejer så tyvärr skällde han ganska mycket. Instruktören tyckte att jag skulle gå ett varv med honom för att han skulle bli tyst med det funkade inte alls för då fick han som han ville varje gång. Jag själv tycker det funkar mycket bättre som hon i Helsingborg sa, att säga TYST! ordentligt men det fick jag inte här. Aja, alla har sina egna sätt. 

Jag berättade direkt om mitt problem att ingen får känna på honom och hon var mycket förstående. Hon började med att berätta för mig hur jag ska göra när han ska visa tänderna och jag skulle sätta honom med ryggen mot mina ben och det funkade direkt och hon fick titta så mycket hon ville!
Sen skulle hon känna över honom och ja.... vi vet ju alla vad som händer då...
Jag berättade att det är JAG som är problemet i de läget och då tog hon honom och gick iväg 10 meter. Redan 3 meter bort glömde han bort mig helt. Hon sa att han absolut inte har några problem med tillgängligheten egentligen utan att det är något som har hänt med mig. Det håller jag absolut med om för när inte jag är med i bilden är han som vilken annan människa som helst!

Det var en mycket bra träning och jag är glad att han fokuserade så pass mycket på mig trots ca 10 andra hundar och han ställde upp väldigt fint. När jag springer med honom har också blivit bättre. Nu är det bara människor kvar... Eller att få bort mig ur bilden vill säga.Han är SKITSNYGG när han väl sköter sig!

Någon frivillig som vill ställa honom den 11 eller 12 september? Ju mindre ni känner honom desto bättre! Alla förslag mottages tacksamt! ;)


I torsdags var det dags för träning i Dalby igen och det gick bra. När jag har kommenderat fot har han senaste tiden reagerat med att resa sig upp och köra näsan i gräset, INTE okej! Därför plockade jag denna gången fram min target stick (en pinne som han har lärt sig att följa med nosen) och då fick jag extremt fint fotgående! Kunde sen plocka bort pinnen lite och han fortsatte titta på mig.
Tränade även lite början till vänstersväng genom att han ska ifrån sittande följa med mig en kvarts varv åt vänster för att sätta sig igen.
Provade även att backa lite mellan en planka och mig. Funkade i princip inte alls! Här hemma när han står mellan soffan och soffbordet räcker det att jag säger "backa" lite försiktigt så springer han baklänges! Så han kan, vi ska bara träna in det i andra situationer.
Givetvis avslutades även denna träningen med lek. Den här gången var det dock hela 8 hundar som lekte tillsammans i full fart.


Torsdagskväll i Dalby: Dobermann, Hovawart, vit schäfer, tollare, rottweiler, cairnterrier, en blandras och lilla lapphunden Bex. Det är så häftigt att se alla olika åldrar, raser, kön och storlekar leka så bra tillsammans!

Efter tisdagträningen fick Bex och Wilmer leka, det såg ut så här: Efter tisdagträningen fick Bex och Wilmer leka, det såg ut så här: http://equaltonone.wordpress.com/2010/08/25/i-just-want-you-to-keep-still-for-a-moment/ 

Nu ligger min vovve och sover riktigt hårt efter lite utställningsträning hemma hos familjen Sjögren och därefter en runda på 1 timme och 45 minuter i skogen. Bex är ju inte direkt hunden som går vid sidan de 5 kilometrarna utan han springer fram och tillbaka hela tiden så han har sprungit minst dubbelt så långt än vad jag och Sofia gick!
Sofia ser stor skillnad på honom vad gäller både kontakten med mig, att han bryr sig lite mer och uppför sig bättre när vi möter hundar. Alltid något positivt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0