Första skoldagen

Idag var det första dagan Bex gick i skola. Han skötte sig som vanligt utmärkt och vi är mycket stolta! Vi tog det givetvis mycket försiktigt och på hans nivå eftersom han bara är 9½ veckor.

Först började vi med inklickning, att han ska lära sig att klickern betyder att han får godis. Detta gjorde vi helt enkelt med massor av godisbitar i handen som han fick äta av samtidigt som vi klickade. Meningen med klickandet sen när han har lärt sig är att man klickar när hunden påbörjar något bra, något man vill se mer av. När hunden är inklickad vet den att klicket är positivt.

Efter klickandet provade vi lite targeting, när han ska nudda vid (eller i alla fall föra) nosen mot en pinne och där klickar man och ger godis. Detta använder man senare i träningen när man ska lära hunden bland annat att gå fot.

Vi provade också att springa genom en tunnel och gå på en planka som ligger en bit upp i luften. Detta gjorde vi för att han ska bli lite modigare som hund. Först var han jätterädd för både tunneln och plankan men med massa hjälp från Jea så gick det utmärkt! Till slut rusade han genom tunneln så det ser lovande ut för vår kommande agilitykarriär!

Vi tränade också lite snabbt på att Bex skulle springa efter oss i högt gräs.

När vi sedan hade tränat allt en gång till fick valparna busa en stund. Där var en 4 månadersvalp och Bex syster Bianca också så dom var glada!

Till sist tränade vi på baravara, när hunden ligger ner helt plant på sidan under "tvång". Tvång låter brutalt men det är det absolut inte om man gör det på rätt sätt. Man bara lägger hunden på sidan och håller den helt nere och klappar den tills den slappnar av helt. Detta gick bra till en början men när Bianca började pipa och skrika blev Bex orolig och också började pipa och ville inte ligga ner, man måste ju försvara syrran! Efter ett tag kom jag på att jag skulle vända Bex så att han såg Bianca trots att han låg ner så då lugnade han sig igen och till slut blev han totalt avslappnad.

Sammanfattningsvis så är vi mycket nöjda med Bex första skoldag! Jag längtar verkligen till imorgon då jag ska prova träna lite till. Men det blir väl mest att träna inklickning nu och lite baravara. Jag tror det är bra att träna det mycket, dels för olika situationer man kan hamna i (t.ex. hos en veterinär) eller när man tränar så kan det vara bra att pausa en stund.
Lite senare när jag har provat det ett tag ska jag prova när han är som mest uppe i varv här hemma, så som han blir ungefär 1 gång om dagen då han bara rusar runt, leker med alla leksaker samtidigt och stirrar upp sig själv till max. Då kan det som vara bra att ta en paus!

Nu ligger Bex helt utslagen, jag får väl bära in honom i sovrummet!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0