Sommar, träning och allt möjligt

Nu har jag börjat joobba igen och mina och Bex mysiga 3½ veckor tillsammans dygnet runt är nu slut och vi har återgått till den normala.
Vi har återupptagit träningen som tyvärr har legat lite nere under sommaren men nu försöker vi komma igång och åka iväg 2 gånger i veckan i alla fall. I sommar har vi varit och badat i Lomma med Bex beagle-kompis Lilly ett par gånger och då har Bex fått lära sig simma. Det är mycket bra träning att låta hundarna simma men även bara springa runt i vattnet så jag tänkte fortsätta försöka åka dit ibland även nu efter sommaren.

Det som jag tränar mest på just nu är att få honom tillgänglig. Mitt största problem är ju att han inte kan uppföra sig på utställningar. Han uppför sig så otroligt bra på träningar men på utställningar blir han ett monster! Han vill bara leka med dom andra hundarna och skäller och håller på och dummar sig. Jag skäms otroligt mycket! Och så är han rädd för domaren och han låter inte den personen känna på honom.
Folk undrar nog vad f*n jag gör där och det är riktigt pinsamt..
Jag har tränat massor på att låta andra människor sätta sig ner och ge honom en och en godis bit men det har inte blivit bättre. Hemma kan han springa rakt fram till vissa människor som om det var någon han kände och då tillåter han att dom tar på honom hur som helst, andra vägrar han gå fram till över huvud taget.

Hade det inte varit för att han har fått så extremt fin kritik och många lovord från domare så hade jag nog inte orkat kämpa så här mycket. Då hade jag inte brytt mig om att ställa ut honom. Egentligen är han ju en så otroligt trevlig hund men tyvärr stirrar han upp sig själv i sånna situationer. Jag tror absolut att det blir bättre när han dels blir lite äldre och dels respekterar mig mer.

I onsdags var jag i Helsingborg på utställningsträning och det gick faktiskt riktigt bra till slut! När han väl lugnar sig är han riktigt härlig att jobba med!

Min tränare Jea och jag har nu kommit på en ny strategi, han ska inte kunna välja om han vill vara med främlingen eller mig utan han ska bara gilla läget och acceptera det. Vi började med det idag då vi lät en annan man ta Bex i koppel och gå iväg med honom och han skulle följa med, oavsett vad han själv tyckte om det. Han stannade i börja och vände sig om efter mig men väldigt fort accepterade han läget och efter bara 2 minuter kunde mannen som gick med honom känna på honom överallt utan minsta protest!
Definitivt det som har fungerat absolut bäst!
På måndag ska vi fortsätta med detta och då ska fler människor gå med honom på samma sätt och vi hoppas att han på detta sättet ska komma över sin rädsla. "Godistricket" körde vi fast med, han bara sträckte sig fram och tog biten och sprang där ifrån, nu kan han inte springa ifrån.

Jag tycker att Bex är lite lurig att jobba med för tillfället, han är riktigt riktigt tuff och trotsig mot mig och vi har våra diskussioner men samtidigt blir han så jäkla vek när han träffar nya människor. Han är som 2 helt olika hundar. Förhoppningsvis är det väl åldern som gör honom så här äckligt trotsig då han är 14 månader nu.

På måndag väntar en ny träning i Veberöd och på torsdag blir det en utställningsträning till, den här gången i Arlöv!




Kommentarer
Postat av: Cecilia

Tack för besöket på vår sida! Utställningsträningen brukar vara bra om man får en bra instruktör. Inofficiella utställningar är jätte bra träning också. För där kan man "rätta" till det som inte funkar så det blir positivt när man går ur ringen. Låter som du behöver pröva dig fram till olika belöningar som är världa att jobba för och inte bara godis. Ju fler alternativ du har att erbjuda ju mer intressant är det att jobba med dig eftersom han inte vet vad som ska komma. Sen är han nog lite i sin slyngel ålder nu men ännu viktigare att få det att funka.



Hälsningar

Cecilia

2010-08-21 @ 21:29:54
URL: http://www.ciashundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0